Sitodruk znany jest ludzkości od setek lat – już w XVII wieku Japończycy używali go do zdobienia kimon, a od lat pięćdziesiątych powszechnie wykorzystuje się go do nanoszenia nadruków na odzież. Metoda w międzyczasie zdecydowanie się unowocześniła, a proces przyspieszono i zautomatyzowano, ale założenia są wciąż te same. Na siatkę nakłada się szablon, a następnie przez matrycę przepuszcza się farbę, która pokrywa materiał. Sitodruk jest uniwersalny, trwały i pozwala osiągnąć wyraźne barwy, dlatego wciąż cieszy się sporą popularnością i powszechnie wykorzystuje się do znakowania tkanin. Co dokładnie sprawia, że ta technika jest jedną z najchętniej wybieranych przy zdobieniu materiałów?
Sitodrukiem można zdobić zarówno materiały naturalne, jak i syntetyczne i sztuczne (jedynie na polarze sitodruk nie wygląda korzystnie). Możemy nim ozdobić zarówno bawełnę, jak i dzianinę czy poliester. Dzięki temu można go stosować do zdobienia różnych przedmiotów, a efekt końcowy i tak jest wyraźny. Sitodruk na szeroką skalę wykorzystuje się w branży modowej, ponieważ pozwala ozdobić różne elementy odzieży. Można go używać nawet do zdobienia powierzchni drewnianych, plastikowych czy ze skóry naturalnej i sztucznej. Mało tego, sitodruk wykorzystuje się nawet do zdobienia długopisów (radzi sobie także z powierzchniami cylindrycznymi) czy do produkcji układów scalonych. Świadczy to o jego ogromnej uniwersalności.
Ta metoda cechuje się wyjątkową odpornością mechaniczną i chemiczną. Sprawia to, że ubrania ozdobione z wykorzystaniem sitodruku nie tracą kolorów przy kontakcie z wodą i ostrym słońcem (sitodruk jest odporny na promienie UV). Z tego powodu sitodruk często wykorzystuje się do zdobienia odzieży sportowej, która musi się sprawdzać w różnych warunkach, zwłaszcza odzieży przeznaczonej do wędrówek górskich. Ponadto nadruki nie załamują się i nie przecierają. Co jednak najważniejsze, poprawnie wykonany nadruk metodą sitodruku nie ma prawa się w ogóle sprać, a kolory nie tracą wyrazistości niezależnie od tego, ile razy wypierzemy dane ubranie.
Sitodruk świetnie sprawdza się w przypadku zamawiania większego nakładu i opłaca się już od około dwudziestu-trzydziestu sztuk. Powyżej stu sztuk jest najbardziej opłacalny ze wszystkich metod znakowania odzieży, tak więc im więcej sztuk klient planuje, tym mniej zapłaci. Z tego powodu jest to doskonałe rozwiązanie dla projektantów ubrań czy na przykład pracodawców chcących zapewnić wszystkim swoim podwładnym odzież z logo firmy. Znajduje też swoje zastosowanie przy tworzeniu odzieży reklamowej w celach marketingowych.
Dzięki zastosowaniu sitodruku można uzyskać wyraźne, intensywne barwy. Wynika to z faktu, że ta metoda świetnie kryje bazowy kolor materiału i wykorzystuje się przy niej spore ilości farby. Oryginalny kolor nie zlewa się z nadrukiem, a kolory są żywe i dobrze odwzorowane. Sitodrukiem można pokrywać nawet czarne materiały, wymaga to jedynie użycia dodatkowego sita z białym podkładem.
Ze względu na to, że metoda cechuje się wysoką trwałością, barwy długo pozostają właśnie takie, jak w projekcie klienta.
Przy często stosowanym druku cyfrowym możliwości wykorzystania farb są trochę mniejsze niż w przypadku sitodruku. Tutaj możemy wybrać farby fluorescencyjne czy metaliczne, a także brokatowe czy 3D – na rynku jest ich ogromny wybór. Nazywamy to uszlachetnianiem druku. Pozwala to bardziej spersonalizować nadruk lub zróżnicować go, dzięki czemu bardziej przyciąga wzrok. Można również wybrać farbę częściowo kryjącą, by dać efekt nakładania się warstw. Dostępnych rodzajów farb jest mnóstwo, a wybór najbardziej odpowiedniej zależy od projektu i upodobań klienta.
Sitodruk pozwala na uzyskanie bardzo precyzyjnego nadruku w wysokiej jakości. W ten sposób na tkaninę można przenieść także bardziej skomplikowane wzory – w zasadzie nie ma tu ograniczeń. Dzięki użyciu gęstych siatek (od 100 do 150 włókien na centymetr) uzyskuje się wyraźne nadruki, które swoją precyzją i rozdzielczością wyróżniają się wśród innych metod znakowania odzieży. Podobnie wygląda sytuacja z kolorami – mogą być całkowicie dowolne, a programy komputerowe wyliczają, w jakich proporcjach należy zmieszać farby, by osiągnąć efekty wymarzone przez klienta.
Wszystkie te korzyści sprawiają, że sitodruk cieszy się nadal ogromną popularnością i jest jedną z najchętniej wykorzystywanych metod zdobienia odzieży. Metoda mająca swoje korzenie w druku szablonowym, znanym już w czasach starożytnych, została w ciągu ostatniego stulecia znacznie udoskonalona. Wykorzystanie nowoczesnych technologii pozwala na osiągnięcie dokładnie takiego rezultatu, jakiego oczekuje klient. Do tego przyczyniają się także dostępne na rynku zróżnicowane farby. Przygotowując odzież firmową czy reklamową, kolekcję ubrań, torby na ramię z własnym nadrukiem czy nawet parasol z napisem warto przemyśleć zastosowanie właśnie sitodruku.