Wielu klientów, planujących zlecenie wykonania nadruków na odzieży (zarówno w dużych nakładach, jak i w detalu) zastanawia się, co jest lepszym rozwiązaniem – sitodruk czy druk cyfrowy. Każda metoda druku na tkaninach ma swoje zalety, jednak to te dwie cieszą się największą popularnością. Istnieją między nimi różnice, które sprawiają, że w konkretnych przypadkach lepiej sprawdzi się sitodruk, a w innych druk cyfrowy. Chcesz zamówić koszulki z logiem firmy, prezent dla kogoś bliskiego lub zamówić partię autorskiej odzieży, a nie wiesz, która technika będzie najbardziej odpowiednia? Nasz poradnik rozwieje Twoje wątpliwości.
Zacznijmy od tego, na czym polega druk cyfrowy. Urządzenia do wykonywania nadruków na tkaninach wykorzystujące druk cyfrowy przypominają w działaniu standardowe drukarki atramentowe. Nie ma tu konieczności przygotowywania szablonów, wystarczy projekt grafiki lub napisu. Z tego powodu druk cyfrowy opłaca się już w przypadku zamówienia jednej sztuki odzieży, co odróżnia go od nanoszenia nadruków metodą sitodruku. Sprawdzi się w przypadku drukowania na materiale wszelkich zdjęć w kolorze i obrazów. To nowoczesna technologia znakowania odzieży, która pozwala na doskonałe odwzorowanie głębi kolorów i szczegółów wzoru.
Słabą stroną druku cyfrowego jest jego trwałość. W rozważaniach „sitodruk czy druk cyfrowy?” warto mieć na uwadze, jakie jest przeznaczenie odzieży. Jeśli ma ona podbić rynek mody, druk cyfrowy może okazać się zbyt mało trwały. Nie znaczy to, że nie jest wytrzymały, ale znacznie ustępuje pod tym względem sitodrukowi. Warto mieć przy tym na uwadze, że w przypadku zamówienia małej ilości druk cyfrowy jest bardzo opłacalny, przy zlecaniu nadruków w średnim i dużym nakładzie będzie on bardzo kosztowny. Dlatego najczęściej stosuje się go podczas wykonywania pojedynczych nadruków. Ponadto można go nanieść tylko na bawełnę lub na materiał z niewielką domieszką poliestru.
Zamawiając jedną białą koszulkę ze średniej wielkości nadrukiem będziemy musieli zapłacić około 30 złotych. Im większy nadruk, tym wyższa jest cena – duży print oznaczać będzie kwotę około 50 złotych za jedną koszulkę. W przypadku kolorowej odzieży kwota również wzrasta. Zamawiając większą liczbę sztuk warto próbować negocjować stawkę z drukarnią.
Druk cyfrowy, podsumowując, sprawdzi się najlepiej podczas wykonywania niewielkiego nakładu, a zwłaszcza przy zlecaniu jednej do kilku sztuk. Na bawełnie pozwoli na uzyskanie wysokiej jakości nadruków, co szczególnie widać podczas wykonywania grafik na podstawie zdjęć. To najlepsza z metod w przypadku zlecania jednej sztuki, gdy chcesz na przykład zrobić komuś bliskiemu spersonalizowany prezent.
Sitodruk to jedna z najstarszych technik znakowania odzieży. Jej korzenie sięgają czasów starożytnych, a sama metoda wywodzi się z Dalekiego Wschodu. Przez tysiące lat sitodruk został znacznie udoskonalony, dzięki czemu stał się jednym z najczęściej wybieranych sposobów zadrukowywania materiału. Wykorzystuje wykonywane specjalnie pod kątem konkretnego zamówienia szablony, przez które przeciska się farby tak, by zadrukowały tylko wybrane obszary. Sitodrukiem można znakować nie tylko odzież, ale także przedmioty codziennego użytku.
Ogromnym atutem sitodruku jest jego trwałość. Niezależnie od tego, jak często będziesz prać ubrania z wykonanymi w ten sposób nadrukami, nie stracą one głębi kolorów. Nadruki są wyraźne; sitodruk doskonale oddaje kontury i głębię barw. Jest bardzo opłacalny w dużych nakładach – im większe ilości zamówisz, tym mniej zapłacisz za jedną sztukę.
Ta ostatnia cecha nierozerwalnie wiąże się ze słabą stroną sitodruku – przygotowanie matryc i szablonów generuje koszty stałe, których nie da się ominąć. Raz wykonany szablon można stosować wielokrotnie, dlatego co do zasady im większy nakład, tym bardziej sitodruk się opłaca.
W przypadku zamówienia 100 sztuk z nadrukiem w jednym kolorze na białej odzieży zapłacimy około 2,50 zł za jeden egzemplarz. W przypadku zastosowania 5 kolorów cena wzrasta do około 4 złotych. Do tego dochodzi koszt przygotowania matrycy i szablonów do każdego koloru – zwykle będzie to około 50 złotych. Są to średnie wartości jakie obowiązują na rynku, dlatego jeżeli chcesz się dowiedzieć ile Twoje zamówienie by kosztowało – zapraszamy do kontaktu z nami.
Sitodruk najlepiej sprawdza się podczas zamawiania dużego nakładu, dlatego jest to świetne rozwiązanie podczas zlecania nadruków na potrzeby odzieży firmowej dla wszystkich pracowników. Stosują go także niektórzy przedstawiciele świata mody.
Sitodruk i druk cyfrowy to tylko dwie z wielu metod znakowania odzieży – te jednak cieszą się największą popularnością. Druk cyfrowy to fantastyczne rozwiązanie, jeśli chcesz zamówić koszulki ze zdjęciem w niewielkim nakładzie. Sitodruk z kolei doskonale sprawdzi się podczas wykonywania grafik w jednym lub kilku kolorach, ale na setkach sztuk. Jeśli nadal nie wiesz, która metoda lepiej się sprawdzi przy Twoim zamówieniu, skontaktuj się z nami, a my pomożemy Ci dokonać wyboru!